Jak działają motoreduktory?
Osoby, które są za pan brat z techniką, zapewne znają pojęcie motoreduktora. Ogólnie rzecz ujmując, jest to nieodzowny komponent napędu elektrycznego pozwalający na połączenie struktury z przekładnią i urządzeniami dodatkowymi, a więc sprzęgłem, hamulcem i innymi. Umożliwiają one zmniejszenie obrotu podawanego z zasilającego je źródła, na przykład silnika elektrycznego. Jaka jest zasada działania motoreduktorów?
Czym jest motoreduktor?
Motoreduktor jest to maszyna napędowa, która stanowi zintegrowane zespolenie napędu elektrycznego z przekładnią mechaniczną i niejednokrotnie z komponentami dodatkowymi. Zwarta budowa sprawia, że sprzęt zajmuje dużo mniej miejsca niż układ napędowy. W motoreduktorze wszystkie składniki napędu, zmniejszania prędkości i inne zlokalizowane są w jednej obudowie. Motoreduktory różnicuje się, biorąc pod uwagę rodzaj użytej przekładni na ostatnim przełożeniu. Wyróżnia się między innymi maszyny walcowe, płaskie, ślimakowe, stożkowe, a ponadto planetarne.
Jak działają motoreduktory?
Najważniejsze zadanie, jeśli chodzi o motoreduktor, należy do przekładni wraz z parami kół zębatych. Przyczyniają się one do przenoszenia siły silnika ze strony napędowej na element wyjściowy. W związku z tym pełni ona funkcję przetwornika zarówno momentu obrotowego, jak i prędkości obrotowej. Najczęściej dzieje się tak, że przekładnia powoduje zmniejszania prędkości obrotowej silnika. Jednocześnie przenosi wyższe momenty obrotowe, które wytworzone zostały przez sam silnik. Konstrukcja komponentu decyduje o tym, czy motoreduktor powinien być przeznaczony do lekkich, średnich, czy też znacznych obciążeń. Uwzględniając to, czy przekładnia przetwarza prędkość obrotową na wyższą lub niższą szybkość, wyróżnia się przełożenie podwyższające lub redukujące.