Co powoduje awarie motoreduktora?
Motoreduktory są uniwersalnym rozwiązaniem, w wielu miejscach z powodzeniem zastępującym tradycyjne układy napędowe. Zamknięte w obudowie elementy układu, połączone są ze sobą na stałe, tworząc kompaktowy, kompletny napęd. Jednak nawet tak dobrze skonstruowany silnik może ulegać awariom. Jakie są tego najczęstsze przyczyny?
Niewłaściwa wielkość urządzenia
Wbrew pozorom to jedna z najczęstszych przyczyn awarii przekładni, w tym motoreduktorów ślimakowych, kątowych czy planetarnych. Zbyt mała jednostka nie wytwarza wystarczającej mocy do właściwej aplikacji, pobiera znacznie więcej prądu, co powoduje przegrzanie silnika, skrócenie jego żywotności oraz wzrost temperatury smaru, który w konsekwencji zaczyna się rozkładać termicznie, wydzielając ostry zapach i doprowadzając do awarii. W takim wypadku należy wymienić motoreduktor na właściwy, najlepiej korzystając z pomocy doradcy technicznego.
Niezabezpieczenie motoreduktorów
Niewłaściwa eksploatacja urządzeń to druga najczęstsza przyczyna awarii. Brak ochrony przed niszczącym działaniem czynników zewnętrznych, np. mrozem czy zbyt niskimi temperaturami, powoduje problemy ze szczelnością układu oraz czynnikiem smarnym, mogącym zakłócać pracę urządzenia.
Niewłaściwe użytkowanie motoreduktora
Do przyczyn awarii i problemów z prawidłowym działaniem motoreduktorów zaliczyć można także błędne podłączenie silnika elektrycznego czy brak wymiany lub dobór niewłaściwego smaru. Także źle przeprowadzony montaż i nieprawidłowa pozycja montażowa silnika wpływają na wzrost temperatury jednostki, co w ostateczności prowadzi do awarii i konieczności wymiany. Doprowadzanie do uszkodzeń mechanicznych, rozszczelnienia układu czy uszkodzenia kół zębatych, wymaga oddania motoreduktora do profesjonalnego serwisu, generując dodatkowe koszty.